Az oktatsi rendszer kiptse Magyarorszgon
"Haznk nem maradhat jelen helyzetben. E meggyõzõds annyira ltalnoss lett, hogy a reform szksgt bizonygatni merõben flsleges. Csupn azon mdokra s eszkzkre kell teht fordtni figyelmnket, melyek szerint a ltszlag ltalnoss lett kvnat mielõbb s minl knnyebben valstathatik. Ezek irnt a haznkban a legnagyobb vlemnyklnbsg mutatkozik. Nmelyek a reformot rszletenknt, azaz alkotmnyos letnk jelen formit fenntartva, egyes, idõrõl-idõre behozand javtsok ltal remlik eszkzlhetni. Msok jelen helyzetnk javtst csak annyiban tartjk lehetsgesnek, mennyiben a reform nemcsak egyes trgyakra, hanem egsz alkotmnyos szerkezetnkre kiterjesztetik... /br Etvs Jzsef, Lipcse 1846./
A reformkor politikusai a fejlds egyik legfontosabb alapjnak tekintettk a npnevelst. Meggyzdsk volt, hogy csupn a sikeres nevels teheti alkalmass a trsadalom tagjait a politikai jogok felels gyakorlsra. Etvs Jzsef kzoktatsi s vallsgyi miniszter elsrend szvgynek rezte, hogy az prilisi trvnyekbl kimaradt kzoktatsi reformra minl elbb sor kerljn.
Az oktatsi rendszer fejlesztst clul kitzk legfontosabb feladatai kz tartozott a klnbz iskolafokozatok s intzmnytpusok sszehangolsa, sszekapcsoldsa, a kpzsi kvetelmnyek s kpzsi szintek egymsra plsnek megszervezse, az iskolztats kiterjesztse az orszg valamennyi terletre s valamennyi trsadalmi rtegre. Hasonlan fontos feladat volt mg, a tantk szakszer kpzsnek bevezetse, az llam megjelense s fokozd szerepvllalsa az iskolagyben, amelynek sajtos eszkzei az llampolgrok iskolhoz val viszonyt, valamint az iskolarendszer szervezett s mkdst meghatroz jogi szablyozs; a nevels s az oktats tartalmnak befolysolsa, – kzponti tantervek rvn; nvekv pnzgyi szerepvllals,, tovbb a rendszer egszt tfog llami felgyelet kiptse.
Ez a folyamat azonban nem a 19. szzadban kezddtt.
A XVI–XVII. szzadban egyre ntt az iskolk szma Magyarorszgon. A XVIII. szzad derekn mr mintegy 4000 alapfok s kzel 100 kzpfok oktatsi intzmny mkdtt. A gyarapod katolikus gimnziumok s protestns kollgiumok az j tudomnyos ismeretek s nzetek, az j szellemi irnyzatok kvetkezmnyeknt a trsadalom egyre szlesebb rtegeire gyakoroltak kzvetlen vagy kzvetett hatst. A felvilgosods terjedse nyomn mind nyilvnvalbb vlt, hogy az iskola mint a korszer mveltsg terjesztje megkerlhetetlen trsadalmi, st politikai tnyez, s a felette val rendelkezs elsrend hatalmi krds.Ennek folytn az uralkodk igyekeztek sajt kezkben tartani fejlesztsnek gyt.
/III. Kroly 1723-as rendelete– expressis verbis – kinyilvntottk a kirly felgyeleti jogt, mint „felsgjogot” „az egyhzi vagy vilgi ifjsg szmra brkik ltal az orszgon bell vagy kvl alaptott… papnveldk, nevel- s tanintzetek…” felett. Ezt a jogot – az 1715. vi LXXIV. trvnycikk rtelmben – „ szent kirlyi Felsg apostoli tisztl s legfbb hatalmul egyedl magnak tartja fnn.”/
Az 1777-ben kiadott Ratio educationis a modern magyar oktatsrendszer alapdokumentuma.
Kiadst komoly elkszt munklatok elztk meg.*
Mria Terzia kirlyi rendelete az iskolarendszer szervezettl a tananyag tartalmn s a kvetend mdszereken t az iskolk finanszrozsig, valamint a kulcskrdsnek tekintett irnytsig s felgyeletig – a rendszerknt felfogott oktatsgy minden lnyeges elemre kiterjedt.
Az iskolahzat kiptsekor figyelembe vette:
· az iskolskor npessg szmt s arnyt
· az orszg telepls-fldrajzi sajtossgait
· klnbsget tett az anyanyelv vagy nemzeti iskolk tekintetben az egytants falusi, a kttants mezvrosi s a hromtants vrosi iskolk kztt.
Klnbsget tett az egyes intzmnyek trsadalmi rendeltetst s az ltaluk kzvettend mveltsg jellegt s tartalmt illeten.
Nagy figyelmet fordtott a kzoktatsi reform szemlyi feltteleire; rszletes elrsokat tartalmazott a tantk s a tanrok kpzsre, kpestsi kvetelmnyeire, valamint az erklcsi elismerskre vonatkozan.
Megllaptotta a kirlyi akadmik helyt: Gyr, Kassa, Nagyszombat, Nagyvrad, Zgrb.
A Ratio educationis kiadst kvet vtizedekben a magyar oktatsi rendszer nem kerlt nagyobb fejlesztsre, de annak felttlen szksgessgt s fontossgt a kor vezet szemlyisgei nem feledtk.
Ugyan az 1848-as prilisi trvnyek mg nem tartalmaztak az oktats gyre vonatkoz szablyozst, de az mr nem vrathatott magra sokig.
Az augusztus elejn elterjesztett elemi npiskolai trvnytervezet*:
· Ingyenes s ltalnos tanktelezettsg bevezetst javasolta (fiknl 12, lnyoknl 10 ves korig), s biztostani kvnta a tants teljes szabadsgt.
· A npiskolk fellltst tzte ki clul ( a magntanulsnak is lehetsget biztostva).
· A ffelgyeleti jog rgztsvel az llam irnyt szerepnek is rvnyt szerzett.
· Az oktats nyelvt a tbbsgi elv alapjn kvnta meghatrozni.
· A vallsoktatst kzvetlenl a lelksz hatskrbe utalta t s javasolta, hogy a kzs felekezeti iskolk mellett minden 50 gyerek utn kln felekezeti iskolk is mkdhessenek.
Azonban a tervezet nagy vitkat vltott ki. Madarsz Lszl, Halsz Boldizsr, Zsembery Imre s a radiklis kpviselk kzl tbben elutastottk a felekezeti iskolaalapts jogt., srgettk a szekularizcit s a felekezetek ill. alaptvnyaik llamostst kveteltk.
Az oktats nyelve is vita trgyt kpezte, a radiklisok a magyar nyelv mielbbi ktelez bevezetst szorgalmaztk. A liberlisok azonban, akik igyekeztek vni a kisebbsgek jogait , nem akartk erltetni a magyar bevezetst.
Augusztus 9-i hozzszlsban Dek Ferenc igazsggyi miniszter leszgezte: az llam nem tilthatja meg, hogy magnszemlyek iskolt zemeltessenek, mert az durva beavatkozst jelentene a tulajdonviszonyokba, melyek szentsgnek tisztelete minden polgri rendszer alapja. Eleve nem rtett egyet azzal az utpisztikus kora liberlis elgondolssal, mely szerint a vallsi ellentteket a kzs nevels feloldhatja, s az elv kiprblsra klnsen alkalmatlannak tallta a kialakult helyzetet. Arra is figyelmeztetett, hogy a javasolt eljrs bevezetse magt a vallsszabadsgot tmadn meg alapjaiban, az rintett npeket pedig "legdesebb rzseitl" fosztan meg.
A kpviselhz a liberlisok llspontjt tmogatva augusztus 12-n vgl is elfogadta a modern humanizmus f eszmit alkalmaz els magyar elemi iskolai trvnyt. A felshz augusztus 25-n azonban a bke helyrelltsra hivatkozva elutastotta trgyalst, s levette a napirendrl.
A forradalom bukst kveten, a nemzeti fggetlensg sztzzsval prhuzamosan a polgrosods erteljes sztnzse a magyar kzoktatsra, az iskolztats gyre is rnyomta blyegt.
Ez az ellentmonds jl tkrzdik a magyar iskolagy szervezetre vonatkoz, annak irnytst szablyoz, 1849. oktber 9-n kibocstott kormnyrendeletben is.
Az llam az oktats valamennyi terletre kiterjesztette hatalmt. Szigoran ellenriztk a 6-12 esztends gyermekek tanktelezettsgnek rvnyre juttatst. A gyerekeket sok esetben csendrrel vitettk el az iskolba, s emellett a szlket slyos pnzbntetsre tltk.
Az 1855. vi rendelete alapjn ktfle elemi iskolatpus ltezik: ngyosztlyos felemi s kt- vagy hromosztlyos alelemi.
Az osztrk rendelet elvileg lehetv tette nem felekezeti npiskolk fellltst is. Magyarorszgon azonban 1868-ig csakis egyhzi fenntarts npiskolk lteztek.
A korltozsok s a tlzott llami beavatkozs ellenre, a szzad tvenes veiben a hazai npoktatsgy jelents fejldsen ment keresztl: az elemi iskolk szma 9000-rl 12437-re emelkedett. Igaz ttrst azonban Etvs Jzsef munkssga hozott.
Az Etvs Jzsef ltal kidolgozott „npiskolai oktatsrl” szl 1868. vi XXXVIII. tc. fbb jellemzi:
- Alapttele tanktelezettsg, tanszabadsg s tantsi szabadsg egysge s klcsnssge. gyermekek 6. letvtl 12, illetve 15 ves korig terjedt. foglalta a magntanuls s a klnfle nyilvnos intzetek kztti vlaszts lehetsgt, valamint – legalbbis elvileg – az iskola fldrajzi helytl s jellegtl fggetlen, szabad megvlasztst.
- Az iskolallts s -fenntarts (= az iskolaszervezs) szabadsga. Ez a jog, illetve az ezzel egytt jr ktelezettsg – szablyozott felttelek mellett – a hitfelekezeti s polgri kzssgekre (= kzsgekre), az llamra, valamint az egyes llampolgrokra, tovbb az egynek e clra lteslt trsulsaira s egyesleteire egyarnt kiterjedt.
- Garancijt jelentette az orszgban l nemzetisgek iskolai nyelvhasznlatnak, az anyanyelv npoktatsnak .
- Az egysges npoktatsi rendszer intzmnytpusainak – elemi s fels npiskola, polgri iskola, tant- s tantnkpezde – megalkotsval csaknem szz vre szlan lerakta a modern polgri iskolarendszer szilrd alapjait, hozz illeszkedett a kisdedvs intzmnyrendszere.
- A npiskolai trvny az oktats tartalmt szablyozta a npoktatsi intzmnyekben tantand tantrgyak krt. vallsoktatsra, az rs-olvass s az elemi szmtan tantsra (nyelvtan, fogalmazs, beszd- s rtelemgyakorlat), (hazai fldrajz s trtnelem, nmi ltalnos fldlers s trtnet, polgri fbb jogok s ktelessgek, a termszettan s a termszetrajz elemei, gyakorlaton alapul mezgazdasgi s kertszeti ismeretek, testgyakorlat).
- Meghatrozta az oktats trgyi feltteleit,; elrta az iskola pletre, berendezsre, felszerelsre s a taneszkzkre vonatkoz kvetelmnyeket, elrta az iskolai munka szemlyi feltteleit (a tantk kpzettsge, az egy tantra juthat tanulltszm, a tantk fizetsi minimuma s nyugdjazsuk, a tantkpzs s -tkpzs, a tanti egyesletek stb.).
- Lerakta a modern tangyigazgats, a npiskolai hatsgok tfog rendszernek alapjait.
A npiskolk szma az 1770-es vek mintegy 4000-es adathoz kpest a reformkor vgn – Fnyes Elek szerint – mr megkzeltette a 10.000-et, az 1869-es statisztika pedig csaknem 14.000 elemi npiskolt mutat ki. Ehhez viszonytva az elemi npiskolk szma – 1900-ban 16.725, 1910-ben 16.445 – arnylag kismrtkben, csupn mintegy 20 szzalkkal gyarapodott.
Etvs Jzsef 1871-ben bekvetkezett halla utn lelassult a magyar npoktats korszerstsnek folyamata.
A Magyar Kirlysg az 1818 oktber vgtl 1919. mrcius 20-ig tart idszakot egyrszt a nemzeti fggetlensg megteremtsre irnyul erfesztsek jellemeztk, msrszt pedig a polgri demokratikus berendezkeds kialaktsra tett erfesztsek.
Az j Valls- s Kzoktatsgyi minisztrium 1818 novemberben rendeletben tette kzz a kzoktats gykeres talaktsnak programjt.
1919. mrcius 21-n a kommunista prt vette kezbe a hatalmat, kikiltva a Tancskztrsasgot.
A magyar iskolagy irnytsa a Kzoktatsgyi Npbiztossg kezbe kerlt, melynek ln Kunfi Zsigmond llt, helyettese pedig a filozfus s irodalomtrtnsz Lukcs Gyrgy (1885-1971) volt.
A proletrdiktatra kimondta az llam s az egyhz teljes sztvlasztst. Ennek kvetkezmnye nemcsak az egyhzi vagyon llami tulajdonba vtele volt, hanem az egyhzi iskolk llamostsa is.
"Kevs orszgban szles e vilgon, ahol arnylag tbb lenne a tehetsg mint Magyarorszgon. De mg kevesebb orszg van, ahol a tehetsgek teljes kifejldsnek annyi gtja lenne, mint ppen nlunk", mert "az idegen nemzetek ngyzetre emelik kivlsgaikat, mi magyarok gykt igyeksznk bellk vonni".
Ezek Klebelsberg Kun, a 1922-31 kztt a konszolidcis Bethlen-kormny kultuszminiszternek szavai, aki munkssga alatt a kultra, oktats, tudomnyszervezs s a szkebb rtelemben vett egszsggy terletn
egyarnt maradandt alkotott.
Pcsett dszdoktori avatsakor 1925-ben gy szlt: "n minden kulturlis intzmnyhez a vgskig ragaszkodom. Ragaszkodom az utols vodhoz egy pici dunntli faluban is... A magyar kultrrt folytatott harcban egyetemet veszteni nem akarok.”
Klebelsberg a klinikk s elmleti intzetek felptshez s felszerelshez elteremti a szksges anyagi forrsokat (Npszvetsgi klcsn, Rockefeller Alap), rszt vesz a klinikk s elmleti intzetek helynek kijellsben, elnkl az egyetemi bizottsgok lsn, ellenrzi az ptkezseket stb. Szemben az egyetem legfbb kritriuma a kutats.
Amerikai gyorsasggal pt fel hrom egyetemet, 21 klinikt: a Pozsonybl meneklt pcsit (ahogyan szerette nevezni: "a magyar Heidelberg"), a Kolozsvrrl meneklt szegedit ("a magyar Gttinga") s debrecenit, tovbb hrom fiskolt: a Testnevelsi Fiskolt Budapesten, a Szegedi Tanrkpzt s Sopronban az Erdszeti Fiskolt. A Tihanyi Biolgiai Intzet lettani s biolgiai kutatsok, posztgradulis kpzs s Balaton - kutats vgzsre alaptja meg. A Dunntl irnt rzett szeretete Pcs fel sugrzott. Dnt rsze volt az egyetem pcsi elhelyezsben.
"Nem npiskola vagy egyetem, hanem npiskola s egyetem" - mondotta Szegeden az egyetem alapkvnek lettelekor. Minisztersge alatt zajlott az orszg legnagyobb s legsikeresebb oktatsi reformja az vodtl az egyetemig. Az Alfldn kevesebb, mint hrom v alatt dn mintra 5000 npiskolt ptett, trvnnyel ktelezve erre a birtokosokat. Ez alig kevesebb, mint amennyi az azt megelz 900 vben plt a trtnelmi Magyarorszgon s vilgviszonylatban is plda nlkli.
Minisztersge alatt zajlott az orszg legnagyobb s legsikeresebb oktatsi reformja az vodtl az egyetemig.
Jogi ismeretek oktatsa a XIX. szzadban
A polgrok jogi ismeretekkel val elltsa mr rgtl jelen volt a magyar oktatsban.
A 18. szzadig a klnbz iskolkban lehetsge volt a tanulknak megismerkedni a magyar s egyetemes jogfejlds jelents dokumentumaival, mint a Pragmatica Sanctio, vagy az Aranybulla. Ezek tanulmnyozsa kzben, pedig br kzvetett mdon, de mr elsajtthattak kzjogi ismereteket, de legnagyobb rdemk, hogy a trtneti kzgyek alakulsa , a vltozatos, egykori politikai folyamatok irnti fogkonysgot alaktott ki a dikokban s ez nagy segtsget nyjthatott a kor alkotmnyos-jogi alapismereteinek megismertetsekor.
A 18. szzad azonban lnyeges fordulatot hozott, a jogi ismeretek oktatsban.
Losontzy Istvn (1709-1780) Hrmas Kis Tkr c. mve volt az els olyan m mely kzvetlenl azt a clt szolglta, hogy megismertesse a legelemibb szinten tanulkkal az alapvet jogi, alkotmnyjogi elveket. A m rengeteg kiadst megrt, s nemzeti szemllete miatt a Bach- korszak elejn be is tiltottk.
A m msodik rsze Magyarorszg polgri llapotrl tartalmazott krdseket:
Pl.: Az orszggyls hol tartatik?; Akik a Ditn meg nem jelennek mi a bntetsk?
s vlaszokat.
Az els szakasz a kirlyrl,
a msodik az orszggyls tagjairl,
a harmadik az orszg ftisztjeirl,
a negyedik az orszg igazgatsrl,
az tdik a cummunitasokrl,
a hatodik vallsokrl kzlt ismereteket.
Jelents mg Kvy Sndor: A magyar trvnyek rvid summja, a Gyermekek szmra c. munkja, melyet 1798-1848-ig, a srospataki gimnzium alsbb osztlyaiban hasznltak a feudlis magyar magnjog s perjog magyar nyelv rvid sszefoglaljaknt.
Szerkezett tekintve, e m ll egy bevezetbl s azt kveten 3 rszre tagoldik:
- A Lakosoknak Szemlybli Minmsgekrl
- A Jszgbli Jussokrl
- A Perek folytatsa mdjrl
Az llampolgri nevels kapcsn a kzjogi ismeretek szksgessgt sokan hangslyoztk az jkorban, tbbek kzt jellemzen olyan ellenttes szemllet politikusok, mint br Wesselnyi Mikls,
vagy Sndor Lipt fherceg, ndor 1795-ben.
A magyar oktatsgy modernizcijra irnyul trekvsekben, jogszablyoknl s tervezeteknl is megfigyelhetk a polgrok jogi ismeretekkel val elltsra irnyul tendencik.
„ A termszetjog alapelvei, valamint a polgri letben gyakrabban add jogi esetek oktatsa a hazai trvnyek s jogszablyok oktatsa alapjn.”- cmmel a Ratio Educationis 1777-es kiadsnak 129. rgzti, a termszetjog oktatsnak fontossgt , a kzoktats elsdleges cljt:
„ A tanulk szmra hasznos, st nlklzhetetlen a msik ismeretkr: a termszetjog, illetleg a polgri let klnfle gyeiben val okos cselekvs tudomnya. A kzoktatsi szervezet clja ugyanis a j llampolgrok nevelse, ezrt felttlenl szksges, hogy a felnvekv fiatalokat megtantsk mindazokra a ktelezettsgekre, amelyeket teljestve majd kirdemlik a j llampolgr nevet. A ktelessgeket viszont a termszetjog trgyalja, ezrt sszer, hogy vssk eszkbe e jog- szmukra a ksbbi jvben oly hasznos- alapelveit, lnk vgyat s rdekldst keltsenek bennk e tudomny irnt, hogy nllan tanulmnyozhassk ennek szablyait s azokat sajt letvitelkben rvnyestsk is, ha majd eljutottak a felnttkorba…”
„Amint teht minden embert meg kell tantani megfelel mdon ezekre a ktelessgekre, ppen gy minden j llampolgrnak ismernie kell hazja trvnyeit, amelyeknek elrsai szerint bonyoltand le a trsadalmi let legtbb gye…”
De kellkpp kihangslyozza azt is, hogy:
„Egyel taln nem jogtudsok nevelse itt a cl: ezrt csupn csak rintlegesen kell foglalkozni a tanulknak olyan alapelvekkel, amelyek ismerete nlkl annak biztos veszlye fenyegeti ket, hogy ksbb majd kibogozhatatlan perekbe keverednek, sajt tulajdonukat, pedig kzben elvesztik.”
A betekintst pedig, ezen tanulmnyokba azoknak tettk elssorban lehetv, akik- befutva a kisgimnziumi plyt nem haladnak tovbb.
„E tantrgy oktatsa nyomban a geometrit kveti, s az utols vben heti kt rt vesz ignybe. ssze kell azutn lltani e specilis clnak megfelel, mind a termszetjogot, mind pedig a magyar jogszoksok tteleit tartalmaz tanknyvet.”
Az anyanyelvi iskolk sem kerlhettk ki a mindennapi joglet ismereteinek oktatst, hisz pl. a vrosi anyanyelvi iskolk szablyozst rgzt els szakasz negyedik fejezetben a 94. oktatand tananyagknt adja meg
„… mindazt, ami az ernyre, a becsletessgre s a jzan polgri letre vonatkozik, ezek ismerete mindenki szmra egyformn szksgesek.”
Valamint a Hrmas Kis Tkr anyagval kzjogi ismereteket is kzltek.
„A termszetjogi bevezets a hazai jogszoksok ismeretbe”- cmet visel 151., mely a gimnziumok alapoz jogi tanulmnyait tartalmazta, nmikpp
ms koncepcit r le, hisz az eddig rendkvli tanulmnyoknak szmt termszetjog s az orszg szoksjoga „… minden tanul szmra ktelezv vlik a gimnzium utols kt flvben”
A 19. szzadi reformkorszakban, pedig nagy hangslyt fektettek az llampolgri ismeretekre, s az iskolai elementris jogi ismeretekre.
gy az 1840:IX.tc. -, mely a mezei rendrsgrl intzkedett- kiadsa utn kt vvel Tolna megye elemi iskoliban mr tantottk- kziratos, leegyszerstett alakban, katekizmus formjban- Zsoldos Ignc: Mezei rendrsg cm knyvt.
Az 1843. vi npnevelsi trvnyjavaslat kihangslyozta, hogy felttlenl szksges tantani a magyar polgri viszonyok ismerett, kiemelkeden ide tartozik mg az rbri s mezei rendrsgi trvnyek fbb vonatkozsaikban.
Etvs Jzsef az elemi oktatsrl szl trvnyjavaslatban szintn kiemelkeden fontosnak tekinti a polgri jogok s ktelessgek tantst.
Az 1868: XXXVIII.tc. az egyes als fok iskolkban fokozott mrtkben, ms- ms oktatsi cllal kvetelte meg a jogi alapismeretek oktatst a dualizmus idejn, nemzetkzi szinten is az lre helyezve a magyar kzoktatst.
A 11. 3. h. a polgri jogok rvid ismertetst rja el a hitfelekezetek npiskoliban.
A 64. a hazai alkotmnytant rja el a felsbb npiskolkban.
A 74. a polgri iskolk szmra a kz-, magn- s vltjog tantrgyakat rendszeresti.
A tantervek, utastsok is e clok szerint alakultak.
Az elemi iskolk V – VI. osztlyban a trtneti trgyak krbe soroltk a polgri jogok s ktelessgek tantst.
Az 1905-s Tanterv s utasts a kvetkezkben jelli meg a trgy oktatsnak cljt:
„... hogy a tanulkat rtelmi fejlettsgkhz mrten az llami let intzmnyeivel s alkotmnyunk alaptrvnyeivel megismertesse, lelkkben a trvnytiszteletet meggykereztesse, a nemzeti rzst polja s ket, rvezesse, hogy majdan polgri jogaikkal lni tudjanak s polgri ktelezettsgeiket a maguk s az sszessg rdekben hven teljestsk.”
Az Elemi npoktats enciklopdijnak III. ktetnek szerzje kiemeli annak fontossgt, hogy „msnak becsletes meggyzdst mg akkor is tisztelni kell, ha a mi meggyzdsnktl eltr.”
S hogy ezt a tantnak sosem szabad figyelmen kvl hagynia, hisz tantvnyainak „krnyezete taln az ellenkezjt mondja a gyermek eltt mindannak, amit az iskolban a hazrl, a nemzetrl, a kzteherviselsrl , a katonai szolglatrl beszl. ...az a legjobb..., ha a tant arra az llspontra helyezkedik..., hogy mindenben megkeresi az erklcsi igazsgot, s a jogi szksgessget vagy legalbb clszersget.
... Ily mdon az ifjsgot r lehet vezetni arra, hogy az iskolbl az letbe kilpve ktelessgeit ne csak knyszersgbl, de jzan megrtssel, beltssal teljestse, a jogaival, pedig okosan lni tudjon.”
Jogszkpzs az abszolutizmus korban, a szabadsgharc utn, az Osztrk-Magyar Monarchiban
Az abszolutizmus korban, az oktats sznvonalnak erstse vgett megtiltottk a tanroknak, hogy „slyos ok kivtelvel” az rkrl hinyozzanak, illetve elrtk, hogy minden tanr vente legalbb ktszer tartson nyilvnos vitatkozsokat. Mria Terzia kirlyn 1760-ban ktelezte a nagyszombati jogi fakults magyar jogot oktat tanrait, hogy eladsaikat rjk le s terjesszk fel hozz, ezen kvl elrta, hogy a tananyag oktatst kt v alatt teljes egszben be kell fejezni. A magyar jog oktati felhasznltk Szegedi Jnos Tyrociniumt s Huszty Istvn egri jogi professzor Iurisprudentia Practicjt is. Huszty feldolgozta a magyar jogot, belertve a bntetjogot is, mely a kirlyn utastsra 1760-ban az egyetem tanknyve lett. A rmai jog s a knonjog tekintetben pedig tanknyvek oktatst rendelte el. Rmai jogbl gy Heineccius s Westembergius munkit kellett oktatni, emellett az uralkod ktelezte rmai jogbl a termszetjog oktatst is, amire Vitriarius Istitutioit rendelte tanknyvknt.
Sokan a stdiumot gy fejeztk be, hogy csak a Tripartitumot, illetve annak gyakorlati alkalmazst ismertk meg, s felkszltek az gyvdsgre.
Azonban problmt jelentett, hogy a jogi oktats mgtt nem llt megfelel elmleti, filozfiai httr; nem felelt meg a felvilgosods eszminek, s az azokat hirdet, halad nemessg elvrsainak. A hallgati fegyelemmel is problmk voltak, s a „kicsapongsok” mindennaposs vltak.
„Tordai Gyrgy joghallgat … a tanulmnyi v kezdetn szllsn nagy verekedst rendezett, asztalokat, szkeket zzott ssze, gyhogy a polgrok s polgrnk a magyar temperamentum e kitrsei ell az gyak al bjtak. Azutn a szomszdba ment s dorbzols utn kselt is.”
A gyakorlati kpzs hatkonyabb ttele rdekben elrendeltk, hogy a hallgatk „alaktsanak brsgokat s folytassanak le klnbz fajta pereket”. A tanroknak ilyen mdon meg kellett tantani a perbeszdeket s a bri tancskozs lefolytatsa utn a hallgatknak hatrozatot kellett hozni. Az els veseknek csak a periratok tollba mondsa volt ktelez, hogy elsajttsk a gyakorlatot. Bevezettk az egyetemi rendszeres szmonkrst.
Bizonytvnyt csak az a hallgat kaphatott, aki a feleleteken megfelelt, s az v vgi vizsgt is letette.
Az llami kzponti befolys a ksbbiekben tovbb ntt, s II. Jzsef uralkodsa alatt rte el cscst. A kpzs irnya inkbb igazgatsi jellegv vlt, mivel a csszri akarat a hivatalnokkpzst rszestette birodalmi szempontokbl elnyben.
A reformkorban mind a jogi iskolk, mind a joghallgatk szma nvekedett, a hallgatsg nvja, pedig ezzel prhuzamosan cskkent.
A hallgati sznvonal javtsa s a jogi oktats egysgestsnek megteremtse rdekben 1828-tl elrendeltk, hogy csak azokat a hallgatkat vehetik fel jogi egyetemre, illetve 1830-tl az akadmikra, akik blcsszeti oktatsban rszesltek, vagy akik a kzpiskola utols vben 1-es minstssel vge |